onsdag 5. oktober 2011

Nye dommere på tur:-)

Tirsdag kveld var det samlet nærmere 40 dommeraspiranter i Stangneshallen.

Det har vært tidligere vært meldt om mangel på dommere i aldersbestemte klasser i håndballen.
Skal en dømme på interessen blant ungdommen i de tre håndballklubbene i byen, så er det mange som ønsker å prøve seg som pipeblåser innen håndballen innen Harstad-området.

Lære noe nytt
– Jeg har spilte håndball siden jeg var tre år gammel. Jeg synes det er spennende å få prøve meg som dommer, sier 13-årige Markus Fossheim, som spiller for Harstad Håndballklubb. Jeg synes det er greit å få prøvd meg som dommer i noen kamper også, sier han.

I Landsås
– Jeg har spilte for Landsås i tre år. Det er ikke alltid en er enig med dommeravgjørelsene i kampene. Nå får jeg lært reglene skikkelig. Jeg får også prøvd meg som dommer, sier Aksel Slubowski, som sammen med 12-årige Emile Bakklund fra Lia/Brage deltok på dommerkurs i Stangneshallen tirsdag kveld.

Rekruttering
– Det er viktig at klubbene følger opp disse unge dommerkandidatene etter endt kurs. De som er dommeransvarlig i klubbene må følge de opp videre, forteller Geir Magne Ursin, som er kursleder for de unge aspirantene.
– Jeg jobber for tiden midlertidig i et vikariat i Norges Håndballforbund region Nord. Der vi har fokus på rekruttering av dommere, sier han.
– Jeg har selv bakgrunn som dommeransvarlig i Landsås. I dag har vi både teori og praksis. Vi avslutter kurset neste tirsdag, forteller Geir Magne Ursin, som sørget for at unge håndballspillere ble skolert i dommergjerningen i Stangneshallen tirsdag kveld.